onsdag 19 september 2012

Ordbajseri...

Då var det "lillördag"!

Gårdagen var som bekant djävulsdagen och den ändrade inte skepnad, förrän efter lunch.
För första gången i mannaminne så har tisdagen medfört något gott.

Vad det är som så radikalt klev utanför tisdagsnormen håller jag lite för mig själv, men det är inget som är kost eller hälsorelaterat. Utan har mer privat betydelse. Givetvis kan man aldrig utesluta att saker och ting hänger ihop men vad slutprodukten blir får vi se.

I övrigt så går det bara bra. Jag har lyckats få lite kontinuitet i att gå till och från jobbet och kroppen börjar ge med sig. Det blir tidiga mornar men det har jag inga problem med. Jag kliver upp 05.30 och eftersom jag inte äter frukost utan packa ryggsäcken och bege mig iväg så är jag ute genom dörren en kvart senare.
   Jag har en rutt på 5 km som jag i rask takt promenerar och är på jobbet ca 50 minuter senare. Där tas den en rejäl kopp kaffe och lite småprat för att låta kroppen varva ner och sen tar jag en dusch så jag är redo för arbete vid 07.00.

Just den här lilla "rutinen" att gå till jobbet kan för den som läser detta verka jobbig och överambitiös. Visst det kanske den är, att gå 1 mil om dagen när jag skulle kunna gå 4 km i stället, vilket är närmaste vägen, är kanske onödigt. Men jag trivs med det och jag kommer igång på morgonen. Hoppas jag kan fortsätta och kanske i framtiden övergå till någon löpning eller styrketräning oxå. Är som lite småsugen att komma igång med lite mer träning.

Tidigare tränade jag betydligt mer och det var en nödvändighet för att bibehålla vikten. Men med facit i hand så gick jag oftast upp i vikt. Jag tränade egentligen riktigt, riktigt mycket. Men utan någon egentlig vinning. Eftersom min kosthållning var så katastrofalt fel så kämpade jag med all träning i en uppförsbacke som jag själv skapade. Visst kunde jag gå ner ett kilo eller två med ren ock skär tjurskallighet och våld, men den vikten var tillbaka vid första uppehåll på någon dag av träning. Och så höll det på, jämt...

Att jag nu lyckats utan någon egentlig ansträngning eller vad jag kan se större uppoffring, gå ner 17 kg sedan i mars känns nästan overkligt. Jag har inte tränat aktivt över huvudtaget fram till förra veckan då jag började gå till jobbet. Visst har jag tagit cykeln någon gång till jobbet, men för det mesta har det varit bilen. Men trots det så har vikten stadigt gått ner och den stora förändringen är att jag dragit ner på att äta socker....

Låter enkelt, är enkelt. Även om man kan göra det betydligt mer invecklat än så om man tittar på vad som är socker och vad som blir socker i kroppen. Men vi ska inte krångla till det. Jag har ätit mindre socker. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar