torsdag 12 juli 2012

Vad vill jag?

Och så var det torsdag.

Tiden går fruktansvärt fort och jag vet inte riktigt var den tagit vägen. Men jag har ändå varit sysselsatt så det är inte som att jag sitter av tiden av min semester på något vis.
  Regnet har precis börjat falla och vi får se hur mycket som ska komma idag. Det är faktiskt rätt tragiskt om man tittar ut denna 12:e Juli och det regnar och är 14 grader varmt...eller varmt...snudd på jummet kanske.

Har funderat på en sak (inte alls ovanligt för att vara mig) med det här att vara nöjd. Jag gick och funderade när jag skulle vara nöjd. När är jag framme vid målet? Vad är målet?
  Jag skrev ju tidigare om att det är svårt att sätta in en känsla eller en fysiskt mätning på att må bra. Det går liksom inte bestämma riktigt när man mår bra, lite bättre och ännu lite bättre. Man mår bra helt enkelt och det är väl inte helt galet eller hur?
  Men när ska jag som uppenbarligen är rejält resultat-driven kunna komma till en punkt när jag säger att jag är nöjd? Är det en viktsiffra? Är det ett visst klädesplagg som jag ska komma i? Är det ett visst datum? Är det en viss händelse?

Varför känns det i min kropp och psyke som att jag "måste" ha något avslut? Varför försöker jag bestämma ett mål?

Om vi antar att jag bestämmer ett viktmål som jag då faktiskt når. Vad ska jag göra sen? Vad händer då jag kommit i mål och då är klar och faktiskt borde vara nöjd? Är jag nöjd där? Kan jag bara leva livet sedan?
Tveksamt känns det som...

Tar vi ett specifikt datum som mål så blir det antagligen samma sak där. Jag kommer fram till datumet, och vad händer då?

Eller, kommer jag aldrig att bli nöjd? Oavsett vilket mål jag sätter framför mig?
Måste målen finnas för att jag ska kunna fortsätta att må bra? Är risken att jag slappnar av för mycket om jag inte har några mål? Eller att jag uppnår målen? Är den enda drivkraften att må bra att jag har nya mål att uppnå? Om livet saknar mål, saknar livet mening? Vad vill jag med livet?

Vill jag bli smalare?
Vill jag bli lättare?
Vill jag må bättre?
Vill jag bli nöjd?
Vill jag....?

Vad vill jag, egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar