onsdag 20 juni 2012

Vetenskapens värld.

Ny upptäckt!

Nu gäller det att vara på sin vakt.
Jag ska absolut förklara vad jag menar. Självklart. Ja du behöver inte vara orolig. Lugn och sansad nu.

Jag anmälde en liten "mini-prenumeration" av LCHF-tidningen: Mat och Hälsa. Det visade sig vara en trevlig tidning och jag ångrar absolut inget. Det är med en hel del fina och intressanta recept och med en stundande midsommarfest så passar det ju bra att testa lite av dessa.

En sak som kanske har synts här i bloggen är mitt förhållande till socker, sötsaker, kakor, godis och andra självklara saker med mycket socker. Givetvis även stärkelserik mat som pasta och bröd och bla bla bla. Ni förstår säkert.

Eftersom jag försökt hålla det här med socker på en låg nivå och märkt att det fungerar bra för mig så blir det nu ett litet dilemma.

I den här tidningen Mat och Hälsa finns det ett recept på en kaka. En LCHF-kaka. En LCHF-chokladkaka. Och den här kakan bakades av min sambo och den har nu utvärderats. O. M. G!!!! Dra ända inni backen vad den är god. Den är rent utsagt överjävligt god.

Och det är nu fråga kommer: Är den för god? Den innehåller nästan inga kolhydrater. Och det innebär i rent LCHF-syfte att den är klart godkänd. MEN. Den smakar fortfarande sött. Den innehåller fortfarande mycket kcal. Är den en fara för mig och drar igång mina cravings? Antagligen är den en fara, jag känner att det var förbannat gott och är jag inte aktsam kan det bli mer än en bit ur kakan.
  Men tittar man på kolhydraterna och sockret så kan jag äta 5 bitar och ändå blir det mindre än 50gram kolhydrater. Men min hjärna kanske upplever det som sött och socker och jag får en cravingskamp som jag får kämpa hårt med.

Jag ska vara lite på min vakt tror jag. Har inga cravings nu eller igår, men det här är något som jag måste fundera lite på. Kan det vara för bra för att vara sant att det finns LCHF-kakor? De är ju syndigt goda men innehåller inget socker eller kolhydrater. Men för mig som har socker och söta smaker som ett problem, blir det här ett problem för mig ändå?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar