torsdag 26 april 2012

Måltidsfrekvenstankar

Klev in på KRG, Kostrådgivarnas hemsida och fastnade lite i ett inlägg på startsidan om måltidsfrekvens och hur det här faktiskt har fastnat hårt som attan i oss människor.

Jag har läst rätt mycket och förkovrat ner mig i periodisk fasta och även använt mig av just periodisk fasta under en längre period och just periodisk fasta och det här med måltidsfrekvens är mycket intressant tycker jag. Just idag följer jag inte periodisk fasta varje dag utan försöker känna mig fram efter hur jag vill äta, och hur jag behöver äta. Min frukost just idag som även bryter fastan består av två ägg och majonnäs. Egentligen tror jag inte att jag behöver äta dessa ägg om man ser till min ork och mina övriga prestationer. Men det har bara blivit så just nu, jag är inne i en ätaräggtillfrukost-period.

Det som fascinerar mig är att samhället och även jag har så länge följt alla råd och rön som står i alla tidningar, Aftonbladet, Expressen, Må Bra, Life Fitness, och alla andra hundratals tidningar och artiklar. Där får vi varje dag råd om hur vi ska äta och träna för att må bra, bli smala och givetvis få fram det där förbannade sexpacket på magen. Och vi köper det oxå . Utan att vara ens lite kritiska om det egentligen är något som vi borde använda oss av. Vi följer råden gladeligen i en naiv förhoppning om att allt vi läser är det enda rätta.

Men om man då börjar fundera kring om det som står i tidningen är det rätta, då kliver man utanför vad vi alla bör förhålla oss till och man blir direkt en provokatör, en utstickare, en som inte längre är en av den stora massan. Och sådana gillar vi inte. Vi gillar inte de som inte är som alla andra. Vi gillar inte att någon gör något som kan rubba balansen. "DU SKA INTE TRO ATT DU ÄR BÄTTRE ÄN OSS!!!" Typ så.

Jag har personligen sedan jag påbörjade min första fundering på om jag kanske ska ta och gå ner i vikt, intresserat mig för kost, träning och hälsa. Att de tre delarna är min förklaring till att jag är fet, är även förklaringen och räddningen till att bli smal och hälsosam. Detta letande efter lösningen och just MIN räddning har gjort att jag har väl provat allt. Jag har tränat, bantat, druckit, svultit, frossat, selekterat, och allt där emellan. Och allt i en jakt efter detta förbannade halleluja-moment som är min räddning. Men detta halleluja-moment har aldrig infunnit sig utan det är alltid ett nederlag i slutändan av regnbågen och jag letar vidare efter något annat.

Att ha hittat LCHF-dieten börjar vara det närmaste jag kommit i just matintag som känns vara i närheten med vad jag mår bra av. Jag mår bra av att äta LCHF och de positiva följdeffekterna av dessa är att jag enligt dieten inte "FÅR" äta socker och kolhydrater. Om man slutar se LCHF som en "diet" och faktiskt inser att det kan vara en helt rätt väg att gå för att må bra, varför inte göra det då?
  Det var maten.

Sen lägger man ihop LCHF med PF/IF (periodisk fasta/intermitent fasting) så kanske man kommer ännu närmare ett halleluja moment...LCHF ger en energi och kaloririk mat och kroppen behöver längre tid på sig att bryta ner maten och man klarar sig helt enkelt längre på den sortens kost än att äta snabba kolhydrater och socker. För mig innebär det att jag kan äta få gånger av LCHF kost och inte känna att jag måste äta hela tiden för att min kropp behöver längre tid på sig att bryta ner LCHF maten. Det är inte alls ovanligt att jag äter två gånger per dag och går ändå aldrig omkring hungrig. Äter dagens första mål mat vid lunch alltså 12.00. Mitt föregående mål mat åt jag till middag dagen före. Det blir då en period på ca 16 timmar som jag inte ätit något och det blir en form av fasta. När jag äter lunch vid 12.00 bryter jag fastan genom att äta ett rejält mål mat. Lyssna även på ordet frukost. Engelska för frukost är breakfast. Dela det ordet till break fast. Alltså att bryta fastan. Breakfast. Det här är periodisk fasta. Man fastar under perioder. Läs om detta och fundera på hur vi människor under miljoner år faktiskt har ätit så märker du att vi ätit LCHF och periodisk fasta i typ 99% av homo sapiens existens. Så varför äter vi inte som vi "alltid" har ätit?

Har vi alltid ätit spannmål, potatis och bröd? Har vi alltid ätit godis? Har vi alltid ätit frukost varje morgon vi öppnat ögonen för att vara alerta på jobbet? Har vi alltid ätit var tredje timma?

Har vi?

Men då kommer samhället, den stora massan och pekar anklagande: "- Men så kan man ju inte göra!! Du måste ju äta frukost! Du måste ju äta många små mål mat! Du måste ju äta fettsnålt! Du måste! Du måste! Du måste!

Måste jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar