torsdag 26 april 2012

Förlåt påstridigheten

Määätttt!!

Nu alla ni där ute som tycker att LCHF är trist, enformigt, dåligt, och annat som går att lägga till den negativa listan. Det här har jag precis ätit till middag:

2 st färska baconhamburgare
4 skivor ceddarost som fått smälta på hamburgarna
½ paket bacon som fått förstekas i ugnen
1/3 gurka
1 tomat
2 msk grillb-a sås
1 glas mjölk

Och ja, det var förbannat gott och jag är förbannat mätt :)

Det jag egentligen hade tänkt att skriva ner var lite eftertankar kring mina två tidigare inlägg med filmklippen gällande socker från USA.

Jag upptäckte att jag gick igång rätt rejält när jag hade sett filmerna och kände bara instinktivt att: "- Det här måste alla se! ALLA!!" och sen blev det två inlägg på bloggen. Jag kan i ett sådant här fall känna mig lite som en upptäcktsjunkie som går igång på minska lilla informationsbomb som jag snubblar över. Även om jag själv inte riktigt har fattat allt jag läst eller sett. Jag vill ändå att var och en ska få göra sig en egen uppfattning och inte bli styrda av andra. Det är ju därför vi går efter vad som står dag ut och dag in på nätet och i tidningarna om vad vi ska och inte ska göra.

Den riktiga vinsten är att känna att man har gjort ett eget val. Att man har kommit fram till ett val och tagit ett beslut, helt själv. Det är riktigt stärkande.

Tyvärr vill vi att andra ska säga åt oss vad vi ska göra och tro. Det är ju enklast så, plus att vi kan skylla på någon annan när det inte blev som det var utlovat. Vi behöver inte ta egna beslut, vi gör bara som alla andra. Och om alla andra gör så, då måste det ju vara rätt. Eller hur?

Men att hitta information och läsa alla dessa nya rön och råd är energikrävande och det blir bara mer och mer och mer och mer som man ska välja mellan. Det blir bara rörigare bland alla dieter, träningsformer, plattamagesuperduper-saker och så vidare. Kommer det någon och säger: "-Kolla här!! Gör såhär!! Jag lovar det kommer funka!!" Det blir på ett vis enkelt att inte själv behöva bestämma eller göra sig en uppfattning, men vi blir även trötta på att det hela tiden kommer nya saker. Nya tester, nya upptäckte, nya kunniga människor som talar övertygande till oss.
   De flesta av oss har väl testat alla de nya "inne-dieterna" och fått samma blick och himlande med ögonen av vänner, kollegor och bekanta. "- Jaha, vad är det nu för en himla populär-diet du håller på med!? Det är ju bara att äta mindre, ha lite karaktär för bövelen!!"

Vi vill inte ha de så längre. Vi vill att någon ska säga till oss exakt hur vi ska göra så vi slipper falla ner än en gång. Visst kliver man upp efter att man har ramlat, men med den lilla självbevarelsedriften så kliver då inte jag upp på samma häst två gånger. Jag väljer en annan, eller så går jag. Hatar att upptäcka något som jag tror på och sväljer utan att ens ha tänkt efter, för att sen bli varse om att jag är en lättlurad jävel.

Så, sammanfattningsvis. DU måste bestämma, DU måste försöka vara kritisk och själv göra valen. Det jag skriver eller i det här fallet lade upp på bloggen: Se det gärna, men tänk efter själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar